دوشنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۱

از شبکه ارتباطات شهری تا قدرت هویت شهروندی/حمید موذنی و اسماعیل حسام مقدم

از شبکه ارتباطات شهری تا قدرت هویت شهروندی/حمید موذنی و اسماعیل حسام مقدم
پژوهشی در باب موانع تحقق شعار "شهرخوب، شهروند خوب" در شهر بوشهر



 

چکیده:

تغییر شیوه های زندگی پیشین به سبک های زندگی جدیدی که کمتر اشرافی برآن ها وجوددارد، بیشتر سرچشمه ی اشکال مختلفِ مسائل شهری و شهروندی بوده است، ازهمین رو سیاست گذاران فرهنگی روی به سوی بیان شعارهایی در حوزه ی مدیریت شهری آورده اند تا از سنگینی مسائل و مشکلات شهری، اندکی بکاهند. بنابراین در سال های اخیر شعار"شهرخوب، شهروندخوب" از آن شعارهایی بوده که به گونه ای بخشنامه ای در سطوح مدیریتی و حکمرانی شهری در ایران ارائه شده است. هدف این پژوهش؛ آسیب شناسی شعار "شهرخوب، شهروندخوب" است و پژوهش به دنبال "چشم اسفندیار" آن، درکنار استفاده از وسایل رسانه ای و پیمایشی جدید، دست به پژوهشی مردم نگارانه)مشاهده ی  مشارکتی و مصاحبه ی عمیق) درسطح شهربوشهر خواهد زد. این پژوهش با محوریت نظریات جامعه شناسانه ی یورگن هابرماس و ویکتور ترنر درباب شبکه ارتباطات شهری و هویت شهروندی درصدد هست تا فرضیه ی اصلی پژوهش را در بوته ی پیمایش قرار دهد. این پژوهش فرض کرده که شهربوشهر ازهمان الگوی توسعه ی نامتوازن شهری تبعیت نموده و ازهمین رو عوامل و گسل های فرهنگی ای در شبکه ی شهری بوشهر قابل مشاهده و کشف خواهدبود که از تحقق شعار "شهرخوب، شهروندخوب" ممانعت به عمل می آورد. در نتیجه این پژوهش به شناخت آن عوامل و مسائل فرهنگی نائل می آید که باعث شده شبکه ی ارتباطات شهری در بوشهر مختل شود و ازهمین رو نیز هویت شهروندی شکل نگیرد. بنابراین گفتن از شعار مذکور در این چنین وضعیت نامتوازن شهری، عبث و بی پشتوانه خواهدبود.

واژگان کلیدی: شبکه ارتباطات شهری، هویت شهروندی، "شهرخوب، شهروندخوب"، توسعه ی نامتوازن، شهربوشهر.

ارائه شده به شورای شهر بوشهر برای زمستان سال 1390

۱ نظر:

کرمی گفت...

سلام میتونم متن این مقاله را داشته باشم ممنون میشم این هم ایمیل من:
zohrekarami64@gmail.com