دوشنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۱

"جدایی نادر از سیمین"؛ رعایت انسان و مدارا / اسماعیل حسام مقدم

"جدایی نادر از سیمین"؛ رعایت انسان و مدارا / اسماعیل حسام مقدم
بیانیه ی جمعی از اهالی فرهنگ استان بوشهر درباب موفقیت های جهانی فیلم "جدایی نادر از سیمین"



"ایرانی های زیادی در سراسر جهان در حال تماشاى این لحظه‌اند و تصور می کنم که خوشحالند. نه فقط به خاطر یک جایزه مهم، یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که میان سیاستمداران حرف از جنگ، تهدید، و خشونت تبادل می شود، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیر غبار سیاست پنهان مانده است. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى‌کنم. مردمى که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى و کینه بیزارند."(صحبتهای اصغرفرهادی در هنگام دریافت اسکار)

سینمای مستقل ایران بار دیگر موفق به آفریدن افتخاری بزرگ در جهان فرهنگ و هنر شده است؛ فیلم "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغرفرهادی برنده جایزه اسکار شد. فیلمی که در صنعت سینمایی تولید شده که به طور رسمی از فیلم های عوام فریب، بی مایه و لوده حمایت می کند و هم چنین فیلمی که در جهانی تولید شده که همه چیز در زیر خاکستری از سیاست و جنگ مدفون شده، اما این فیلم با رعایت انسانیت و مدارا، نشان داد که فرهنگ انسانی چیزی پیچیده تر و عمیق تر از این هاست که بتوان از آن ها چشم پوشید و بی-توجه به آن، بر روی زمین به دیگران، ظلم و خشونت روا داشت. این فیلم و جوایز متعدد و معتبری که کسب کرد، به گونه ای شادی و امید را برای مردم با فرهنگ و متمدن ایرانی به ارمغان آورد و ما جمعی از هنرمندان، نویسندگان و اهالی فرهنگ این دیار، خود را در این شادی و مسرت سهیم می دانیم و این موفقیت بی نظیر را به همه ی مردم فرهیخته و فهیم ایران تبریک می گوییم و آرزو می کنیم که این فضای انسانی لبریز از امید و زندگی، همواره به واسطه ی فرهنگ، هنر و ادبیات شکل بگیرد.

متن بیانیه ای برای تبریک موفقیت های سینمای مستقل ایران که در زمستان 1390 در هفته نامه های اتحادجنوب و بیرمی(ویژه نامه سیمرغ) درج گردید.

هیچ نظری موجود نیست: