سه‌شنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۹۱

تاملاتی کوتاه بر بلوتوث / اسماعیل حسام مقدم

تاملاتی کوتاه بر بلوتوث / اسماعیل حسام مقدم
مطالعات فرهنگی درباب بلوتوث




 
- به زعم من بلوتوث از آن ابزارهای تکنولوژیکی هست که به درون سوژه رسوخ کرده اند و کاملن براساس شبکه ای از ارتباطات صورتبندی شده است.( دیدگاه تئوریک این ایده همان ایده ی پساهژمونی اسکات لش هست که در مقاله ای به همین عنوان در فصلنامه مطالعات فرهنگی شماره 20 درج شده است.)



- شبکه های اجتماعی مجازی ای که از همین طریق بلوتوث صورتبندی شده نیز در ساماندهی و نیروبخشی به گسترش اطلاعات و تفکر نقض پررنگی دارند و در گسترش و وسعت دادن به این شبکه ها ابزاری جدی ای به شمار می روند(تئوری یورگن هابرماس درباره ی حوزه عمومی و عقلانیت مفاهمه ای که سپهر زیستی شهروندان را دگرگون می کند.


 
- بلوتوث ابزاری برای مقاومت فرهنگی خردده فرهنگها و تاکتیکی که در زندگی روزمره افراد صورتبمدی شده تا در مقابل هجوم رسانه ای نظام مسلط فرهنگی و نظام های همسان کننده مقاومت فرهنگی کنند. (در مقاله ای از عباس کاظمی درباره پروبلماتیک فرهنگی ایران از دیدگاه میشل دوسرتیو به همین نگرش پرداخته شده است. ابزاری برای مقاومت فرهنگی خرده فرهنگ ها)



- گروه های خاموش حاشیه ای با ابزاری چون بلوتوث می توانند به متن فرهنگ روزمره دست یابند و در معادلات فرهنگی و سیاستگذاری فرهنگی به چشم خواهندآمد و مورد توجه قرار خواهندگرفت(نظریه ی صدادار کردن گروه های خاموش فرهنگی که با بلوتوث به مثابه ی یک رسانه ی همه گیر و روزمره و ساده دارای تریبون می شوند)



- بلوتوث به مثابه ی ابزاری برای کارکردهای جامعه شناسانه که انسجام اجتماعی می بخشد (بارویکرد کارکردگرایی پارسونزی می توان به تحلیل مسئله پرداخت که چگونه همین ابزار می تواند کارکردهای اجتماعی داشته باشد) مثلن در تداوم زیست کالت جوانانه و فرهنگ خاص یک اقلیت می تواند به انسجام ذهنی و سوبژکتیو آن گروه ها بیانجامد.)



- بلوتوث به مثابه ی یک افزار تکنولوژیک که در تداوم فرهنگ مصرفی و رفاه طلبانه ی اقتصادی طبقه متوسط شهری مانند دیگر افزارهایی ازهمین دست که باید صرفن مصرف شوند مبدل شده است و تا اینجای کارکرد بلوتوث می تواند متعارف و در راستای مصرفی کردن فرهنگ معنا دهد اما از جایی که کاربر بلوتوث صرفن مصرف کننده نیست و خودش به تولیدمعنا و آگاهی میپردازد ازهمین جاست که مقاومت و تلاش برای رهایی از سزمایه داری متاخر رخ می دهد.(چهارچوب نظری استوارت هال و کدگذاری – کدگشایی معنا در رسانه های ارتباطی)



- تداوم به فضای جهان-محلی شدن که به زعم مانوئل کاستلز به تلفیقی از هویت های گوناگون و بروز آنها در زیست-جهان عصراطلاعات می انجامد و به محملی برای انفجار اطلاعاتی محله ها و بوم ها در مقابل هؤمونی مرکزگرای مدرنیته تبدیل می شود.



- البته به زعم پارسونز کژ-کارکردهایی نیز در تکنولوژی بلوتوث موجود هست که همواره چون قدرت تنظیم کنندگی و نرمالیته ی کارکردهای منظم پترسونز وجود دارد این کژکارکردها شاید به فرصتی برای فرهنگهای حاشبه ای برای شناسانده هویتشان به دیگران شکل بگیرد و ازهمینجا بذای خود و هویتش تریبونی به دست بیاورد و سوپاپ اطمینان جامعه . خرده فرهنگ ها شود.



- امر تکنولوژی به زعم هایدگر مبدل به امری هستی انگارانه و انتولوژیک می شود آنچنان که ابزارهای تکنولوژیکی همچون بلوتوث از چیزی که اوقات فراغت کاربرانش را پرمی کند از دیگر روی به چیزی درونی و حیاتی برای کاربرش مبدل می شود و اورا به اسفاده اش هرلحظه اش ترغیب می کند.



هیچ نظری موجود نیست: